
Uj Péter főszerkesztő úrnak 
Index.hu Szerkesztősége 
Budapest 
 
 

 
Tárgy: helyreigazítás 

 
 
 
Tisztelt Főszerkesztő Úr! 
 
1.) Az Index.hu 2009. november 4-i számában folytatták az MVM sokmilliárdos 
ügyleteiről szóló tényfeltáró (!) cikksorozatukat, ami már címében is elfogadhatatlan 
módon, eszközként foglalkozott velem és múltammal. Sajnálatos, hogy az elmúlt kilenc év 
rengeteg információját, a bírósági tárgyalásokon elhangzottakat, könyveimet, honlapom 
cikkeit, a média fontos anyagait, de még az ítéleteket sem sikerült hasznosítaniuk. Ezek 
szerint nem volt lehetőségük, akaratuk az ellenem folytatott eljárás valósághű 
bemutatására. Persze még megkérdezésemre sem. Pedig a sajtónak, – ha nem tévedek – a 
feladata éppen a valósághű tájékoztatás. Különösen nem lehet joga az ettől teljesen eltérő 
befolyásolásra (manipulálásra). Hát még az éveken át folytatódó, éveken át dübörgő, majd 
még mindig fel-felújuló lejáratásra, rágalmazásra. 

Bodoky Tamás írása személyemről és ügyemről valótlanságokat állít, illetve valós tényeket 
hamis színben tüntet fel. Mindezt kifejezetten öncélúan teszi. Egy olyan történet központi 
figurájaként állít be, aki viszont nem is ismeri azt, amibe így bele akarja keverni a 
„tényfeltáró újságíró”. Nem ismerem közelebbről sem a hosszú ideje az Index.hu-n taglalt 
történetet, sem a további szereplőket. Sem az MVM és a Paksi Atomerőmű sokmilliárdos, 
itt kifogásolt üzleteit, sem a partnereket, sem a szóba hozott off-shore cégeket, sem a paksi 
Erzsébet Szálló felújításának „korrupciógyanús” hátterét, sem Kocsis Istvánt, sem másokat.  
Kapolyi Lászlót és Molnár Károlyt is csak látásból. Az MVM-ben soha nem jártam.. Stb. 
Különösen nem folyhattam tehát bele abba az MVM-es eseménysorba.  

2.) A cikkben előkerült újabb szereplővel, Lóki Gézával sem volt és ma sincs semmilyen 
kapcsolatom. Ezt állapította meg a bíróság is. Ő is egyike volt azoknak, akik odajöttek 
hozzám a tárgyaláson és bemutatkoztak. Lóki Géza is megerősítette, hogy korábban soha 
nem találkoztunk, nem volt kapcsolat közöttünk. A perben egyébként „saját jogán” vett 
részt: négyszázmilliós pénztárhiányával és annak eltüntetésével szorongatták. Nem az ő 
elmarasztalása volt a cél, ezzel magyarázható az azonnal jogerőre emelkedett ítélet, a 
kétszázezer forint pénzbüntetés okirathamisításért. Lóki feltehetően taktikai okból került 
eljárás alá, rám vonatkozóan tőle is – akár a tényekkel ellentétesen – terhelő vallomást 
vártak. Sokan mások ennek eleget tettek, Lóki viszont nem. Pedig a bíróság többször is 
próbálkozott, hogy megadja a „korrekció lehetőségét”.   

Már akkor is felmerült, hogy üzleteit aligha lehet segítségemmel magyarázni, hiszen 2002 
után, a szocialista kormány alatt óriási volumenű HM-s üzleteket sikerült elérnie. Erről az 
Index.hu is tud, közli is, hogy Lókiék a honvédelmi tárca ingatlanüzemeltetői lettek, tavaly 
tizenegymilliárd forintos árbevételt értek el. Nincs köze tehát az objektív tájékoztatáshoz 
Lókival kapcsolatban annak a közlésnek sem, miszerint „kisgazda szálakról” lenne szó. 



 2 

Hol lenne ma már a kapcsolatrendszere és az üzletei?  Például a paksi Erzsébet Szálló 
felújítása.  

3.) Annak sem volt jelentősége, hogy Lóki Géza más vádlottat viszont ismert, mert volt 
ugyan egy ilyen illető a perben, sőt vele – mindkét fél által elismerten – valóban akkor is és 
korábban is üzletelt, de ezt a személyt viszont jogerősen felmentette a bíróság a felbujtás 
vádja alól. Szenzációsnak szánt megjegyzésüket tehát legfeljebb úgy tehették volna meg, 
hogy arra mutatnak rá: Lóki ezzel az illetővel „boltolt”. Amit – ahogy írtam – ők sem 
tagadnak.  

Nem sorolom tovább, a részletekkel egy tényfeltáró újságírónak tisztában kell lenni. 
Elfogathatatlan „munkamódszer”, ha rákényszerülünk és főleg, ha utólag arra, hogy 
megismertessük a tudósítót a valósággal. A tényfeltárásnak különösen nem lehet a 
munkamódszere az sem, ha szándékosan vagy nem szándékosan pontatlan fogalmazással 
érik el (akarattal vagy akaratlanul), hogy helytelen kép alakuljon ki a közvéleményben, 
illetve hogy így lehessen kitérni a felelősség vállalása alól.  

4.) Nyilvánvaló, hogy a publikáció leginkább rólam szól, teljesen öncélúan folytatja 
lejáratásomat. Teszi ezt aprólékos „gondossággal” egy „tényfeltáró” cikksorozat 
keretében, holott annak alapja a hitelesség kellene, hogy legyen. És a tények feltárása, nem 
elferdítése. Az ismeretlen történetnek nemcsak szereplője, hanem a jelek szerint 
főszereplője lettem. Már a cím is erre utal: nevem és egy homályos tartalmú, de lejárató 
hangulatú szó emlegetésével. Majd az összefoglaló részben és azt követően többször 
sulykolja nevemet Lóki Géza személyével összefüggésben, aki a Szabadi-perben, Szabadi 
Béla volt államtitkár büntetőügyében (a cikk megfogalmazása szerint) „felbukkant”, 
„szerepelt”. Személyem olyan fontos lehetett, hogy nevem alapján cikkük előkereshető, 
míg az a személy, aki állítólag „boltolt” az MVM-mel, mintha nem is létezne.  

5.) Homályos tartalmú, de negatív kicsengésű fogalmat nem használhatna egy tényfeltáró 
újságíró, akinek a tényekre illene összpontosítania. A tényfeltáró újságíróról feltételezik, 
hogy közléseiért felelősséget vállal, nem bújhat ki e felelősség alól azzal, hogy nem 
tudható pontosan, mire is kell gondolni. Tovább megyek: nem bízhatja az olvasóra, hogy 
hajlamai, elfogultsága, prekoncepciója és ízlése alapján lefordítsa magának. Kutatómunkát 
kevesen végeznek. A „boltol” jelentheti azt, hogy üzletel, ennek is van negatív töltete, 
hiszen az egyéni haszonszerzést, ügyeskedést mindenképpen feltételezi. Ez sem stimmel 
tehát itt. De inkább azt jelentheti, amihez még negatívabb felhang kapcsolódik, hogy seftel. 
Ez az Idegen szavak szóára szerint üzérkedést, illetve megengedhetetlen alapokon való 
üzletelést jelent. Ami személyemet illeti, a nyolc évig tartott eljárás alatt üzleteléssel, 
egyéni haszonszerzéssel soha nem gyanúsítottak. A vádban szerepelt cselekményekben 
egyébként nem anyagi hátrány, hanem az állam javára több mint negyvenmilliárd forint 
haszon volt kimutatható és bizonyítható.  

6.) A cikk visszautal Szabadi Béla (befejezett) büntetőügyére. Csakhogy a szerző nem tesz 
különbséget a gyanú, a vád, az ítélet, illetve saját elképzelési között, azokat tetszőleges 
összetételben és összefüggésekben használja fel. Ebből pedig valótlan tényállítások, 
továbbá valós tények hamis színben való feltüntetése következik. .  

A szóban forgó cikk személyemről és ügyemről valótlanságokat állított. Tekintettel arra, 
hogy a cikk publikálásánál a szerkesztőség nem járt el gondosan, nem ellenőrizte a 
ténybeli és következtetésbeli közléseket, pedig azok valótlanságára (elvárható 
felkészültség esetén) fel kellett volna figyelniük, és mert a valótlanságokat a 



 3 

publikálással híresztelte és terjesztette, a lapot felelősség terheli. És kötelezettségek; 
mindenekelőtt a helyreigazítás kötelezettsége.  
 
7.) Több jogszabályra hivatkozom. A MÚOSZ Etikai kódex, 5.1. pontja szerint: „A 
szerzőnek, a szerkesztőnek kötelessége az önkéntes, korrekt helyreigazítás akár a sértett 
kérésére, akár ha  a közlés valótlansága megállapítható.” Tehát azonnal lépniük kellett 
volna, de legalábbis jelezni irányomban a korrekcióra való készségüket. 
Ennek elmulasztásával viszont egyben a jelen útra terelték a korrekció kérdését.  
 
A Ptk. 79. § (1) bekezdése szerint:  

„Ha valakiről napilap, folyóirat (időszaki lap), rádió, televízió vagy filmhíradó valótlan 
tényt közöl vagy híresztel, illetőleg való tényeket hamis színben tüntet fel – a törvényben 
biztosított egyéb lehetőségeken kívül – követelheti olyan közlemény közzétételét, amiből 
kitűnik, hogy a közlemény mely állítása valótlan, mely tényeket tüntet fel hamis színben, 
illetőleg melyek a való tények (helyreigazítás).   
A 79. § (2) bekezdése szerint:  

„A helyreigazítást napilap esetében az erre irányuló igény kézhezvételét követő nyolc 
napon belül, folyóirat, illetőleg filmhíradó esetében a legközelebbi számban azonos 
módon, rádió, illetve televízió esetében pedig – ugyancsak nyolc napon belül – a sérelmes 
közléssel azonos napszakban kell közölni. 
 

Felhívom szíves figyelmét a Pp. 342. § szakaszaira:  

342. § (1) Sajtóhelyreigazítást [Ptk. 79. §] az érintett személy a közlemény megjelenésétől, 
illetőleg a közvetítéstől számított harminc napon belül írásban kérheti a sajtótól.  

342. § (2) A határidőben kért helyreigazítás közlését csak akkor lehet megtagadni, ha a 
helyreigazítási kérelemben előadottak valóságtartalma nyomban megcáfolható.  

 

Fentiek alapján kérem, hogy az alábbi helyreigazítást az Index.hu nyolc napon belül 
(2009. december 8-ig) közölje.  

 
 

Helyreigazítás 
 
Az Index.hu 2009. november 4-i számában, Bodoky Tamás „Már Szabadival is boltolt az 
MVM partnere. MVM milliárdok offshore cégeknek” című tényfeltáró cikkünkben 
valótlan tényeket állítottunk, illetve valós tényeket hamis színben tüntettünk fel. 
Olyannyira, hogy Szabadi Bélát belekevertük az általunk korrupciógyanúsnak tekintett 
MVM-történetbe, olyan látszatot keltve, mintha ennek is a szereplője, sőt a főszereplője 
lenne, holott az ügyletekről nincsenek konkrét információi, a szereplőkkel soha 
kapcsolatban nem állt..  

1.) Már a címben valótlanul állítottuk, utána még többször azt sulykoltuk, hogy Szabadi 
Bélával boltolt volna az MVM partnere.  A valóság ezzel szemben az, hogy Szabadi Béla 
volt államtitkár nem boltolt, tehát nem üzletelt, nem seftelt, nem gyanúsították és nem 
vádolták egyéni haszonszerzéssel. Következésképpen Szabadi Béla államtitkárral – az 



 4 

MVM partnereként aposztrofált – Lóki Géza sem „boltolhatott”. Ilyet ő sem állított, az 
ellenkezőjét viszont igen, hiszen nem ismerték egymást. A bíróság is ezt állapította meg. 
Azt a vádlottat viszont,  akiről megírhatták volna, hogy elismerten Lóki régi üzleti partnere 
és akit Szabadi Béla állítólagos felbujtójaként állítottak bíróság elé, ebben az ügyben is 
felmentették.  

2.) Azt a tényt, hogy Lóki Géza bíróság előtt állt, kétszeresen is hamis színben tüntettük 
fel: mintha Szabadival együttműködve üzletelt volna. Ugyanezt sugalltuk a valótlan 
beállítással, mintha az MVM partnerének nevezett személy Szabadi Béla ügyében vett 
volna részt, ahogy fogalmaztunk: abban „szerepelt”, „felbukkant”. Ezzel szemben a 
valóság az, hogy Lóki Géza nem készletek állítólagos értékesítése miatt került bíróság elé, 
ebben ugyanis semmilyen kompetenciája nem lehetett, hanem saját önálló cselekménye 
kapcsán, négyszázmilliós pénztárhiány és ennek eltüntetési kísérlete miatt lett vádlott. 
Feltehetőleg taktikai szándékból lett az, cselekménye minősítését később megváltoztatták: 
okirathamisításért ítélték el. A kétszázezer forint pénzbírság már az elsőfokú tárgyaláson 
jogerőre emelkedett.  

3.) Azt a valós tényt, hogy Szabadi Béla volt államtitkár kisgazda volt, hamis színben 
állítottuk be: mintha Lóki Géza a kisgazdák üzleti pártfogolja lett volna, „kisgazda szálon” 
jutott volna üzleti lehetőséghez. Ezzel újra megismételtük azt a valótlan állítást, miszerint 
Szabadi az MVM partnerével, Lóki Gézával üzletelt (boltolt) volna. Ezt azonban kizárja 
Lókiék 2002-ben megindult és ma is tartó üzleti szárnyalása. Ez a szál tehát biztosan nem 
kisgazda.. Ez egybevág tényfeltáró írásunk azon állításaival, amelyek jelenleg is működő 
hatalmas üzletekről, tizenegymilliárdos árbevételű HM-ingatlanüzemeltetésről, a paksi 
Erzsébet Szálló felújításában  közbeszerzés nélkül elnyert 1,5 milliárdos megbízás 
„elnyeréséről” szólnak. 

4.) Azt állítottuk, hogy Lókiék cége „nem először üzletelt az állammal olyan beruházásban, 
amit utóbb a Nemzeti Nyomozó Iroda vizsgált”, de csak egy beruházást jelöltünk meg. 
Ezzel azt a hamis látszatot kelthettük, hogy a liszt- és cukorvásárlás lenne a másik 
beruházás, ami eleve nem lehet beruházás. 

5.) Valótlanul állítottuk a tényfeltáró riportban, hogy Lókiék korábbi cége egyike volt 
azon cégeknek, amelyek „Szabadi Béla utasítására áron alul vásárolhattak a 
földművelésügyi tárca tulajdonában lévő Tartalékgazdálkodási Kht. stratégiai 
élelmiszerkészletéből több tízezer tonna lisztet és cukrot.” Az idézett mondatban sajnálatos 
módon a valótlan közlés, illetve a valós tény hamis színben valót feltüntetése nem egy 
esetben fordult elő: 

– nem érdeklődtünk, nem vettük figyelembe a vádirathoz képesti változásokat, a 
bíróságon bizonyított tényeket. Valótlanul állítottuk, hogy Szabadi Béla utasítására 
áron alul vásárolhattak egyes cégek lisztet és cukrot a stratégiai készletből. Először 
is, a mennyiség (33 ezer tonna) több mint kilencven százaléka volt a cukor, tehát 
több tízezer tonna cukorról és lisztről kell beszélni. Nem fordítva. Másodszor, a 
készletleépítésről, feltöltésről (cukor) nem Szabadi Béla, hanem az illetékes 
kormánybizottság döntött. Készletcserére is sor került (cukor és liszt) a készletezett 
termékek használhatóságának csökkenése, illetve a művi tárolásban levő áru 
esetleges veszélyeztetettsége miatt. Ezt a TIG vezérigazgatója, Tóth Tibor 
kezdeményezte. Harmadszor, a bíróság is úgy találta, hogy értelmezhetetlen, mi az 
áron aluli vásárlás. Különösen, mert túltartott, csökkent értékű készletekről volt szó: 
így nyolc éves átlagkorú cukorról, aminek az állapotát a félig nyitott pajtákban való 



 5 

tárolás (az időjárás hatása) is rontotta. Kiszakadt zsákok, elázott, összeállt, néha 
szennyeződött cukor Tanúk szerint esetenként csákánnyal nem lehetett szétverni az 
árut. Erről Lóki Géza és más is nyilatkozott a bíróság előtt, ami nem kívánt a 
minőséggel (sem) foglalkozni;  

– az árut a cég vezérigazgatója első osztályú termékként adta el, amit az érvényes 
szabályok szerint előbb kifizetett, utána nézhetett csak meg. Így az áron aluli 
értékesítés még elméletileg sem kerülhetne szóba. Egyébként, ha az ügyfelek 
Szabadi Béla emberei, ezt a módszert Tóth Tibor nem merte volna alkalmazni; 

– a cukor- és lisztügylet a TIG számára hatalmas nyereséget hozott. A korábban 
kiszámított 638 millió forint hiány helyett 550 millió forint nyereséggel zárult;  

– Az áron aluli értékesítésről tett valótlan állításunkkal azt a hamis látszatot keltettük, 
mintha Szabadi Béla nem gondosan látta volna el a feladatát. Működése két és fél 
éve alatt valamennyi (számszerint 26) száz százalékos állami tulajdonban levő 
minisztériumi cég nyereségessé vált, ami nagy eredmény az agráriumban. A TIG 
mérlege 3, 6 milliárd forinttal javult: 1,8 md Ft veszteségről 1, 8 md Ft nyereségre 
változott. Szabadi Béla nem anyagi hátrányt okozott, hanem (a vádiratokban 
megjelölt cselekményekben) több mint 40 milliárd forint anyagi előnyhöz juttatta 
az államot. 

6.) Állításainkkal azt a hamis látszatot keltettük, miszerint Szabadi Bélának és/vagy a 
kisgazdáknak valamiféle köze lenne az általunk hetek óta ostorozott, korrupciógyanúsnak 
tartott milliárdos MVM ügyletekhez, offshore cégekhez, veszteséges paksi szálloda-
felújításhoz, borospince-építéshez, valamint olyan személyekhez, akiket ezekben az 
ügyekben kulcsfigurának tartunk. Holott mindehhez Szabadi Bélának semmi köze nincs. 

7.) A valótlan közlésért és az MVM botránykrónikájába való alaptalan belekeveréséért 
Szabadi Bélától és az olvasóktól elnézést kérünk.  

Index szerkesztősége 

 
 
Tisztelt Főszerkesztő Úr! 
 
Végezetül engedjen meg egy kérdést, ami régóta foglalkoztat. Mivel az eljárás nyolc éve 
alatt, de azóta is, nem a tényekkel, hanem „fantomokkal” kell megküzdenem: újabb 
kitalációk ma is születnek. Különösen fájlalom ezek gyermeteg színvonalát, azt, hogy 
láthatóan nincsenek tisztában azzal sem, hogyan működik a kormány, a minisztérium 
cégei, vagy egy nagy sportklub. Örülnék, ha a szerkesztőség beavatna: mi az oka, hogy 
ennyi év után ismét engem vesznek célba, járatnak le? És vajon kinek használnak ezzel?  
 
Budapest, 2009. november 30. 
 
 
Üdvözlettel:  
 
 
Dr. Szabadi Béla 
(mobil:              ) 


